zondag 18 november 2018

dino gereanimeerd

injecteurs heb ik dinsdag terug ingebouwd
 
veiligheid klepke voor hijshaak was weg, dus deze ook maar terug gemonteerd:

 luchtfilters ook maar vervangen, zagen best zwart, dus kon ook geen kwaad. 

de drukfilter voor aan de dieselfilters had ik gemold met de voorfilter te vervangen, was ook binnengekomen:


koelwater van de EGR koeler gebyspassed onderaan het blok. vermits spuitstuk en turbo er toch af lagen, nu hopen met ruimte om er bij te kunnen. en is die slangenconstructie die er provisoir op zat ook af

hoe het was (na slangen te verwijderen)
 hoe het nu is, slangen zijn recup van EGR koeler, paste net.

dan turbo vervangen, eerst nog wat overzetten van de oude turbo.
 

niet het makkelijkste stuk om te vervangen. kopke goed bijhouden om geen fouten te maken. Tenslotte ook nooit gedaan, dus zeker dan kopke er goed bij houden.
-zien dat ik alle dichtingen ertussen heb zitten die ertussen moeten.
-turbo al vullen met wat verse olie op de lagering, om droogstart te voorkomen
van:
naar:

als alles gemonteerd is dubbelchecken, olie zit in lagering turbo. eerst starten zonder diesel zodoende deze niet aanslaat. om eerst terug oliedruk op te bouwen na lange stilstaan en leidingen naar turbo terug te vullen. effe checken op lekkages. 
Dan echt starten, slaat vrij snel aan. veel grijze rook. gelukkig normaal en mindert ook na enkele seconden. grijs is injectoren. grijze rook weg, maar blijft roken. komt meer en meer blauwe rook door. niet goed. blauw is olie verbranden. na 20s nog blauwe rook, KUT! 
uitgezet en effe nadenken. 
we hebben injectoren eruit gehaald terug ingebouwd, turbo is eruit gehaald omdat olie binnenpakte. oke zit er nog olie in intecooler? geen idee niet gechecked, slang van turbo naar intercooler eraf, die is mooi proper, gelukkig turbo goed. 
MAF sensor was proper laatste keer, effe checken als dit nog zo is. nope zwarte door de olie, effe zuivermaken met WD40 en er terug in.
dan slang onderaan intercooler losmaken, klem nog maar los en olie komt al piepen.

slang eraf gehaald, laat olie er ondertussen maar uit druppen. proper gemaakt en uitgekuist wat kon. terug gemonteerd en nog eens proberen.
2de poging om te starten, terug wat blauwe rook maar pak minder, mooi. blijft wat grijs roken. MAF nog is bekeken, terug vies. terug proper maken en er terug in. zo goed als geen rook meer, mooi.

op temperatuur laten komen, fleske erbij voor olie te flushen. 5 minuten laten draaien voor te spoelen. en dan olie eruit en filter vervangen. nieuwe olie op, nieuwe filter en klaar om terug te graven volgende week.

geen foutmeldingen meer op dashboard, mooi! Dino werkt terug, kan volgende week terug graven :) benieuwd of machine op full power draait. zou moeten maar benieuwd of ik het merk.

productieve dag voor op een zondag, buren zullen wel minder leuk vinden met gegrom van dino. maarja telkens op relenti gedraaid, enkel tijdens opwarmen schakelt ie zelf wat hoger, dus zal al bij al wel meevallen.

voelt goed om terug vooruitgang te maken :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plafond voordeur en "gootjes" kelder

De laatste post van het jaar denk ik zo. Ik zal morgen nog wel wat aftapen van de HSB, maar wrs volgend jaar pas posten. Halverwege de maand...