zondag 24 januari 2021

garage poort, HSB, AWW

week 1 zijn ze sectionaal poort komen leveren zoals afgesproken. hij zou diezelfde week ze nog komen plaatsen. tot ik dag van te voren bericht kreeg dat hem ziek was. hij zou dan begin week 2 komen, weekend zou wel genoeg zijn om te recupureren. kwam ook niet goed, uiteindelijk is die eind week 2 geweest. was maar alleen met zijn zoontje. normaal heeft hij gast mee, maar die had er geen zin meer in. dus heb hem even geholpen met bovenste paneel erin te zetten. weegt niks, maar te lomp voor alleen te doen. Poort is 2,7m hoog dusja niet handig alleen, om paneel tegen te houden en wieltjes vast te zetten. vroeg hem toen wat hem had gehad, griepke krijg je als antwoord. ik zeg of corona, ja kan... man lag er niet echt wakker van.

verpakkingsmateriaal lag er nog, ik vroeg zo van neem je dat ook mee. nee doen we nooit, staat ook zo in onze overeenkomst. kijk hem eens raar aan, hoezo welke overeenkomst. ah ja ik vond er al niks van terug. ik heb enkel mail gehad met de prijs en afmetingen. weet je wat, als je het in mijn bus steekt neem ik het wel mee. mooi, zen ik daar ook van af. hoop plastiek en isomo.

dag van te voren stelling gemaakt zodoende hij vlak terrein had boven de helling:

als hij weg was nog gauw gebruik gemaakt van de stelling en stopcontact voorzien voor de poort en toekomstig hekwerk naast huis.




deze week te maandag bij HSB mannen langsgeweest na het werk, om wat wijzigingen te bespreken. en alles nog eens te overlopen, zodoende ze prijzen kunnen aanpassen. en planning kunnen afgeven. ze hadden nog ruimte voor april/ mei te kunnen leveren. mooi, ideaal

volop bezig met kosteninschatting te maken voor wat ik moet gaan lenen. meestal is afwerking evenduur als ruwbouw. ruwbouw had ik voorzien op 70D. dusja schat ik op 160D met wat marge. maar zou dit jaar ook willen proberen besproeiing en gazon te leggen. dat ik van die vuiligheid af ben.

voor de ventilatie van mijn huis wil ik gebruikmaken van aanzuigpunt achteraan de tuin en dan een leiding die 2m onder de grond zit om de lucht af te koelen in de zomer en in de winter op te warmen. zo'n leiding moet minimaal 30m lang zijn om goed effect te geven en 2m onder de grond. de doorvoer in de keldermuur die ik had voorzien zit te kort op de positie van het aanzuigpunt dus ga die niet kunnen gebruiken. dus ga later een diamantboring moeten doen ter hoogte van de inrit, want het idee was om de ventilatie unit boven de inrit te plaatsen. is toch verloren ruimte en kan zo toch nuttig gebruikt worden.

kostprijs viel me wel tegen, ik dacht 500 euro voor zo'n buis zal wel goed zijn. zo'n rol van 50m kost €1300 zonder verzending. wetende dat zo'n rol een donut is van 2,4m en 1m dik/ breed (buis heeft diameter van 200mm), dus verzending zal ook wel niet voor te lachen zijn (moet van duitsland komen). en dan moet er nog verticale buis komen met condensputje onderaan, kostprijs: 1500. ik viel van mijne stoel. ik hoop dat het een typefout was en anders maak ik wel iets van PVC buizen en moffen. ik zen ni zot ze en geld raakt op. maara PVC wordt afgeraden want geeft giftige stoffen af aan lucht. en is statisch.

ook niet zomaar verkrijgbaar, ik heb verschillende bedrijven gecontacteerd, maar ze hoorden het in Keulen donderen. deze techniek wordt meer toegepast in Duitsland en Zwitserland. Dan maar importeur aangesproken in België en die hebben me doorverwezen naar bedrijf in dendermonde. duurde bijna 2 weken voor prijzen vast te krijgen. (prijslijst van 2021 was nog niet bekend)

maarja ik ben tegen het principe van een airco plaatsen. 1 kost geld en heeft onderhoud nodig en je mag blij zijn als het 15 jaar meegaat.

als ik die buis heb kan ik container verplaatsen, zwarte grond uithalen. AWW buis erin. aanvullen met witte/ gele zand (beter afvoer van water) en afwerken met laagje zwarte.

en dan komt het mottigste stuk van heel den bouw nog, van die zwarte grond zien af te raken. zal hem eerst nog is moeten zeven. stalen laten nemen voor grondcode te bepalen. en dan hopelijk niet al te duur laten afvoeren. grondcode ook weer zo'n overdreven duur ding. €1500 is zowat de prijs. man man man.

degene die ik in het verleden had gecontacteerd voor zijn zeef, had die zelf nog nodig voor minimum 6 weken.  nu probeer ik nog een andere te vinden op korte termijn, maar niet evident. Wie verhuurd nu ook zoiets aan een particulier. zou toch graag 1000 kuub op 2 dagen erdoor hebben, dus mag wel een redelijke zeef zijn. welke particulier heeft nu ook ne dino van 20 ton in zijn hof staan...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plafond voordeur en "gootjes" kelder

De laatste post van het jaar denk ik zo. Ik zal morgen nog wel wat aftapen van de HSB, maar wrs volgend jaar pas posten. Halverwege de maand...